سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصمیم درست

یه بنده خدایی یه سوال طرح کرد ، گفت یه ریل قطار رو در نظر بگیر و شما در یکی از ایستگاه های ان مشغول به کارید این ایستگاه فرعی است و دو مسیر دارد یکی مسیر اصلی که همیشه قطار ها از آن عبور میکنند و دیگری مسیری فرعی برای مواقع اضطراری ، حالا چند تا فرض جلوی من گذاشت . اول اینکه فرض کنیم هشت تا بچه در حال بازی بر روی ریل اصلی قطار در حال بازی هستند با اینکه بار ها به ان ها گفته اید و تذکر داده اید که آنجا بازی کردن اشتباه است و خطر زیادی دارد و آن ها باز هم هر روز به بازی ادامه میدهند. در حالی که از بین آن ها یک بچه حرف گوش کن بوده و به قوانین شما احترام گذاشته و در ریل فرعی مشغول بازی بود. فرض دوم رو اینجوری بیان کرد که حالا قفطاری در حال آمدن است و شما نمیتوانید به ان هشت بچه اطلاع دهید که از ریل کنار بروند و  بچه ها هم متوجه عبور قطار نیستند. و برای تغییر مسیر قطار هم به ریل فرعی آن یک بچه حرف گوش کن و تابع قوانین با شرایط مشابه آن بچه در حال بازی است . آن شخص سوال را اینگونه طرح کرد اگر شما جای سوزن بان بودید چه کار میکردید؟ جان آن هشت بچه را نجات میدادید یا آن یک بچه را نجات میدادید؟ 

در هر صورت هر کدام از انتخاب ها خیلی دردناک است و حتما هم باید انتخاب کرد . نمی شود که گفت صد در صد کدام انتخاب درست خواهد بود ، اما انتخاب درست تر از نظر شما کدام است؟

سوال بالا یک چالش فکری است در دنیای واقعی شاید عینا این اتفاق نیافتد ولی اتفاق هایی از همین جنس خواهیم داشت. و باید انتخاب کنیم ، تصمیم بگیریم. در تصمیم گیری های بزرگ زندگی شاید وقت کافی نداشته باشیم و نشود یک تصمیم منطقی و درست گرفت و ناگریز به یک تصمیم احساسی رجوع می کنیم. ولی قرار نیست همیشه در این چالش ها قرار بگیریم و زمان زیادی داریم برای فکر کردن ، سبک سنگین کردن ، تحقیق کرد و بعد تصمیم میگیریم.

با دوستی چند وقت پیش حرف میزدم می گفت من برای جدا شدن از عشق زندگیم سه سال طول کشید که بر احساساتم غلبه کنم و بعد از او جدا شدم. گفتم چجوری ؟ گفت اولین بار که با او به مشکل بر خورد کردم فهمیدم که آخر عشق ما جدایی است و به هم نمی رسیم برای همین روی خودم کار کردم و تونستم آخر یک تصمیم منطقی بگیرم. من چیزی به اون دوست نگفتم ولی خیلی از حرکتش شوکه شدم و بعد که نشستم فکر کردم از نظر خودش بهترین و درخشان ترین تصمیمی بود که گرفته، اما به طرف دیگر قضیه اگر نگاه کنیم میبینم که این تصمیم چه عواقب سنگینی داشته مثلا شاید طرف مقابلش از این تصمیم یهویی سوپرایز شده باشه و یا با این تصمیمی دوستم ، طرفش دست به کار احمقانه ای زده باشه و یا تصمیم کوچک دیگری گرفته باشه که در نهایت منجر به یک رشته تصمیم بزرگ منتهی بشه.